"دبی" بورس را در نظر بگیرید
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران

در معاملات روز جاری بانکی ها و خودرویی ها بیشترین ارزش معاملاتی را بخود اختصاص دادند و نماد پارسان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بجا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس نیز بیشترین تاثیر منفی را داشت.

گفتنی است در روز جاری یکی از دلایل افت شاخص در حالی که انتظار می رفت روند صعودی تداوم یابد موضوع تسویه حساب کارگزاری ها با توجه به مقطع زمانی محسوب می گردد که از این زاویه بخشی از روند روزجاری طبیعی بنظر می رسد .

همچنین ازجمله سایر دلایل مهمی که باعث ترس سرمایه گذران بورسی شده می توان به رفتار سازمان خصوصی سازی در مقطع فعلی اشاره داشت .می توان گفت سازمان خصوصی سازی با رفتار خود ریسک بازار را افزایش داده است هرچند که بحث عرضه ها و گسترش بازار سرمایه در کل امری لازم و مطلوب ارزیابی می گردد اما در عرضه های صورت گرفته باید به شرایط خاصی مانند شرایط زمانی و کشش بازار نیز توجه نمود .بنظر می رسد این عرضه ها که در ماههای پایانی سال نیز در حال افزایش می باشد در حالی که شاخص در مرز روانی 90هزار واحدی قرار گرفته موجب گشته تا فعالان بازارسرمایه نگران کاهش میزان بازدهی سرمایه گذاری خود شوند لذا بنظر می رسد سازمان خصوصی سازی باید با در نظرگرفتن پتانسیل بازار در مقطع فعلی اقدام به تزریق سهام نماید یا به عبارت دیگر با نگاهی به توان ورود و جذب ،دبی تزریقی خود را هماهنگ سازد .

اما خبر مهم دیگری که امروز روی رسانه دیده شد مربوط است به گزارش شرکت بورس خوب خوشبختانه این شرکت در مقایسه با سال گذشته توانسته بهبود قابل توجهی را در درآمد ها و در نهایت سود خود تجربه نماید .با توجه به نوع شناسایی درآمد توسط این شرکت در بازار سرمایه باید گفت برنده اصلی در بورس شرکت بورس است چراکه در همه حالات بازار این شرکت درآمد شناسایی می نماید . پس بنظر می رسد در قبال درآمدی که فعالان بازار سرمایه از محل فعالیت خود نصیب این شرکت می کنند شرکت بورس نیز باید در راستای حفظ درآمد و منافع خود هم که شده بیش از گذشته در حفظ تعادل بازار و ارایه خدمات به مشتریان خود اقدام نماید.

اما موضوع مهم دیگر بی شک بحث اجرایی شدن توافقنامه ژنو محسوب می شود.همانطور که اشاره شد امروز بانکی ها و خودرویی ها بیشترین حجم معاملاتی را داشته اند در روز های قبل نیز کما بیش همین روال را شاهد بودیم در کنار این گروه ها صنایع فلزات اساسی و معدنی ها نیز روز به روز با تقاضای بیشتری مواجه می شوند که با توجه به تاثیر توافقنامه ژنو و کاهش سطح تحریمها و همچنین موضوع افزایش قیمت جهانی فلزات این ترکیب از حجم معاملات کاملا ً منطقی است . گفتنی است در این بین از گروه دارویی هم نباید غافل شد چراکه همراه با کاهش سطح تحریمها هزینه های تولید در این گروه به شدت کاهش می باید بانکی ها نیز تا حدودی از فشار های فعلی در جهت نقل و انتقالات ارزی خارج می شوند.

همچنین در خصوص گروه پتروشیمی و پالایشگاهی ها نیز بحث جدیدی مطرح نیست و همان نکات سابق کماکان وجو دارد گفتنی است در مجموع می توان گفت سرنوشت این گروه با بحث بودجه و برخی اعداد و ارقام کلیدی آن گره خورده است.

هرچند انتظار می رفت با طرح موضوع افزایش سقف تسهیلات مسکن سهام شرکتهای این گروه در بورس نیز جان تازه ای بگیرند اما به دلیل اینکه اغلب این نماد ها رشد قابل انتظار خود را اصطلاحاً "پیشخور" کرده اند در حال حاضر تحرک خاصی مشاهده نمی شود .برخی اقدامات نهاد های نظارتی مانند توقف نماد معاملاتی اوراق تسهیلات نیز به جو نا امیدانه این گروه دامن میزند که بنظر می رسد اهداف خاصی در حال پیگیری است.

در پایان گفتنی است از حیث مسایل داخلی بحث بودجه و اعداد و ارقام کلیدی در آن به همراه موضوع هدفمند سازی و گزارش نه ماهه شرکتها عمده دلایلی هستند که ریسک سرمایه گذاری در بورس را در این مقطع افزایش داده اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 24 دی 1392برچسب:بورس,سهام,صنعت خودرو,تحلیل,آمار روزانه,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 172
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 174
بازدید ماه : 725
بازدید کل : 11611
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1