پیش بینی الگوریتم فروش بلوک "وپارس"
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران

فارغ از اینکه واگذاری این بلوک چه سرانجامی داشته و چه آثاری بر سودآوری این گروه اعمال می کند، در این گزارش قصد داریم الگوریتم نحوه انجام معامله سهام بانک پارسیان را پیش بینی کنیم.

طبق ابلاغیه بانک مرکزی و براساس ماده 5 اصل 44 قانون اساسی، سقف مجاز تملک سهام بانک به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط شرکت سهامی عام، شرکت تعاونی سهامی عام و مؤسسه و نهاد عمومی غیر دولتی تا 10 درصد است و سایر اشخاص حقوقی یعنی شرکت های سهامی خاص نیز می توانند تا 5 درصد از سهام هر بانک را در اختیار بگیرند. همچنین اشخاص حقیقی نیز قادرند تا سقف پنج درصد سهام بانک ها را در اختیار داشته باشند.

در این راستا به نظر می رسد برای واگذاری سهام بانک پارسیان در قالب بلوک 10 درصدی بایستی خریداری در قالب یک کنسرسیوم تشکیل شود تا این منع قانونی دیگر شامل حال آن نباشد. در خصوص حدود 20 درصد از سهام "وپارس" که در پرتفوی شرکت های زیرمجموعه غیر بورسی گروه ایران خودرو است نیز می توان فروش این سهام را به صورت خرد و غیر تجمیعی در قالب واگذاری های کمتر از پنج درصد انجام داد.

اما در این الگوریتم تنها بایستی به دنبال راهکاری برای واگذاری 10 درصدی سهام "وپارس" که در مالکیت شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو است، بود.

برخی گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که برنامه ریزی ها در این راستا قرار گرفته تا به جای فروش سهام این بانک در پرتفوی گروه ایران خودرو 51 درصد از سهام خود در شرکت"خگستر" زیرمجموعه بورسی را واگذار کند تا با انجام این انتقال، منع قانونی آن برای در اختیار داشتن سهام بانک پارسیان از بین رفته و در عمل واگذاری آن به غیر نیز انجام شده باشد.

در پایان این گزارش می افزاید، پیش بینی طراحی این الگوریتم در مدل فروش سهام بانک پارسیان توسط گروه ایران خودرو بر مبنای راه حل های موجود و قانونی است، گرچه برای به واقعیت پیوستن این الگو بایستی منتظر اعلام تصمیمات نهایی هیأت مدیره گروه ایران خودرو ماند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 23 دی 1392برچسب:بورس,سهام,صنعت خودرو,تحلیل,آمار روزانه,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 279
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 281
بازدید ماه : 832
بازدید کل : 11718
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1