دنده معکوس سه صنعت در بورس
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 92.10.14 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 331 واحد افزایش به رقم 66983 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1834 واحد افزایش عدد 166071 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 613 واحد رشد به رقم 88926 واحد رسيد.

همچنین در این روز گسترش نفت و گاز پارسیان با 125 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل مخابرات ایران با 51 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افزایش به رقم 879 واحد رسید.

در این شرایط امروز هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با 1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل سهامی ذوب آهن اصفهان با 0.94 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 4655 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری در حالی با رشد 613 واحدی مواجه شد که تنها 74 گام با مدار 89 هزار واحدی فاصله داشت که به نظر می رسد در صورت ثابت ماندن شرایط امروز بورس طی معاملات فردا شاهد ورود شاخص کل به این مدار باشیم.

بنابر گزارش بورس نیوز، امروز شرکت های گروه پتروشیمی بیشترین حمایت را از شاخص کل به جهت سیر صعودی داشتند و این در حالی بود که با توجه به انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص قیمت خوراک پتروشیمی ها کمتر سرمایه گذاری انتظار روند صعودی قابل توجه و پرقدرت این گروه را طی معاملات امروز داشت. براین اساس اهالی تالار معتقدند احتمال تصویب نرخ 18 سنتی برای خوراک گاز پتروشیمی ها با توجه به مزیت های این صنعت و تأثیر آن بر اقتصاد ملی بسیار بعید می باشد و دولتمردان به خوبی از تبعات منفی این اقدام واقف هستند.

از همین رو سرمایه گذاران بازار سرمایه مجدداً طی روز جاری با اقبال به سهام این گروه سبب افزایش قیمت ها و تشکیل صف خرید برای اغلب نمادهای این گروه شدند.

البته در این بین طرفداران سهام "تاپیکو" با انتشار خبر احتمال عرضه پتروشیمی غدیر تا پایان سال جاری در بازار سرمایه، با تشکیل صف خرید چند 10 میلیونی برای این نماد شرکت مذکور را به عنوان لیدر گروه پتروشیمی معرفی کردند. البته باقی ماندن این اقبال در معاملات روز آتی با توجه به انتشار لحظه ای اخبار از این گروه در ابهام است اما به نظر می رسد در صورتیکه شرایط فردا همانند امروز باشد نمادهای بیشتری از این گروه در مدار صعودی قرار گیرند.

از سوی دیگر در گروه فلزات اساسی بورس شاهد حجم بالای معاملات در نماد فولاد مبارکه و دیگر شرکت های فولادی بودیم به نظر می رسد انتشار خبری مبنی بر حضور سرمایه گذاران خارجی در پروژه های معدنی و فولادی کشور در اقبال سهامداران به سهام این گروه بی تأثیر نبوده است. همچنین گفته می شود هیأتی از سرمایه گذاران فرانسوی برای مذاکره با ایمیدرو به جهت حضور در برخی شرکت های زیرمجموعه و پروژه های ایمیدرو بزودی به تهران سفر خواهند کرد. البته از آنجایی که این روزها بازار شایعات در صنایع مختلف داغ شده است این بار خبر از ابلاغ لغو تعرفه صادرات فولادی ها به گوش می رسد.

اما از گروه دارویی بورس در حالی خبرهای امیدوار کننده ای به گوش می رسد که اغلب نمادهای فعال این گروه در بورس طی روز جاری با نوسانات منفی و بعضاً صف فروش به کار خود پایان دادند. اهالی تالار معتقدند انتشار خبرهایی مبنی بر رشد 40 درصدی قیمت داروهای داخلی از سوی سازمان غذا و دارو طی سال جاری و نیز کاهش 25 درصدی واردات دارو به منظور حمایت و رونق تولید داخل توسط وزارت بهداشت در سال 93 می تواند روندی متعادل تر و صعودی برای این گروه به همراه داشته باشد اما باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از شرکت های گروه دارویی اثرات این اخبار را در قیمت های سهام خود تجربه کرده اند و شاید از این پس سهامداران باید با نگاه تحلیلی تر و منطقی تری به این گروه بنگرند.

از دیگر سو شرکت های گروه سیمانی امروز دستخوش تغییرات قیمتی منفی و روندی نزولی شدند در حالیکه امروز خبری تحت عنوان یکسان سازی قیمت مازوت با گاز برای مصارف تولیدی این شرکت ها به گوش رسید.

براین اساس با مصوبه هیأت دولت قیمت هر لیتر مازوت مصرفی کارخانه های سیمان معادل قیمت گاز مصرفی تعیین شد که هزینه حمل آن نیز بر عهده مصرف کننده گذاشته شد. بر این اساس این تصمیم که از سری تصمیمات اخیر وزارت صنایع برای حمایت از تولید داخل گرفته شده است می تواند طی روزهای آتی گروه سیمانی را با نوسانات و اخبار فراوانی از شرکت های فعال این صنعت رو به رو سازد چراکه از این پس باید شاهد گزارشات شفافیت سیمانی ها در اعلام تأثیرات این اقدام بر سودآوری های شان باشیم.

در پایان گروه خودرویی بورس نیز که طی هفته گذشته اغلب روندی صعودی را سپری کرده بود امروز در حالی وارد روند نزولی شد که خبرها حکایت از رشد حدوداً 31 درصدی تولیدات این شرکت ها در سه ماهه سوم سال نسبت به سه ماهه اول دارد چراکه امروز اعلام شد شرکت های خودرویی طی 9 ماهه سال جاری موفق به تولید 426 هزار و 674 دستگاه خودروی سواری شده اند و این در حالی است که این میزان در 6 ماهه اول سال 247 هزار دستگاه گزارش شده بود. به عبارت دیگر سه ماهه اول و دوم امسال به طور میانگین خودروسازان 123 هزار دستگاه خودرو تولید کرده اند در حالی که این میزان در سه ماهه سوم به 179 هزار دستگاه رسیده است.

اهالی تالار معتقدند روند این گروه پس از اعلام گزارشات 9 ماهه که البته چنگی هم به دل نخواهد زد و نیز خبر اجرای اولین گام از توافقات ژنو با تغییر محسوسی در جهت مثبت مواجه خواهد شد. البته فعلاً روند ایران خودرو و زیرمجموعه هایش با توجه به فروش بلوک بانک پارسیان از کل گروه جدا است.

در پایان از نکات قابل تأمل بازار امروز فقط این را می توان گفت که هر گروهی که با خبر مثبت همراه بود روندی منفی داشت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 14 دی 1392برچسب:بورس تحلیل سهام,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 216
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 218
بازدید ماه : 769
بازدید کل : 11655
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1