هجوم نقدینگی به سمت صنایع کوچک بورسی
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران
بر این اساس، همان‌طور که در ادامه مطلب بررسی می‌شود، عمده گروه‌های کوچک (با ارزش بازار کم) طی روزهای اخیر با رشد مواجه بوده‌اند. در واقع، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و رشد بی‌وقفه بزرگان بورسی طی ماه‌های اخیر باعث کاهش اقبال سهامداران به این گروه‌ها شده است. در چنین شرایطی، حجم بالای معاملات در شرکت‌ها و گروه‌های کوچک می‌تواند باعث ایجاد حباب‌های قیمتی در آنها شود؛ از آنجا که این شرکت‌ها حجم مبنای پایینی دارند، ورود حجم بالای نقدینگی در این مسیر باعث رشد سریع قیمتی خواهد شد. به بیان ساده‌تر، سقف نوسان روزانه 4 درصد، در این گروه‌ها به‌راحتی قابل دستیابی است که همین امر رشد شدید آنها را به دنبال خواهد داشت. افزایش شدید نسبت قیمت به درآمد (P/E) این گروه‌ها نسبت به میانگین کل بازار گواهی بر این ادعا است. به این ترتیب، سهامداران باید بر‌اساس دلایل بنیادی معاملات خود را انجام دهند و از هر گونه حرکت هیجانی به ویژه در این گروه‌ها بپرهیزند. 
در این میان، گروه دارویی روند مثبت هفته‌های اخیر خود را ادامه داد. «والبر» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داد و با صف خرید همراه شد که حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار دو برابر فروشندگان حقوقی بود.
در این شرایط، حمل‌و‌نقلی‌ها روند مثبت خود را ادامه دادند. نمادهای یکدست سبزپوش این گروه که در غیاب «حکشتی» بر روی شاخص گروه اثرگذاری بیشتری پیدا کرده‌اند، معاملات خود را در روز گذشته با عدم حضور حقوقی‌ها انجام دادند. همچنین، در بررسی دیگری توسط «دنیای اقتصاد» مشاهده شد از ابتدای دی‌ماه، تمامی خریدها در نمادهای این گروه توسط سهامداران حقیقی صورت گرفته است. گروه غذایی نیز روند مثبت خود را ادامه داد. «وبشهر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش فروشنده به خود اختصاص داد.
از سوی دیگر، گروه رایانه‌ای روند منفی خود را ادامه داد؛ «مداران» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال‌تر حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار گرفت.
اما گروه ساختمانی بار دیگر به روند رو به رشد خود بازگشت. امیدواری به بازگشت رونق به این گروه پس از انتشار اخبار مربوط به افزایش بودجه پروژه‌های عمرانی که بیش از 80 درصد پیشرفت داشته‌اند و تصمیم جدی دولت مبنی بر اتمام طرح مسکن مهر باعث رشد این گروه شده است. نماد «ثاخت» بعد از ارائه صورت‌های مالی بدون محدودیت بازگشایی و بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال حقوقی‌ها در نقش فروشنده به خود اختصاص داد.
از سوی دیگر، گروه برقی روند مثبت خود را ادامه داد. در این گروه «بترانس» بیشترین حجم معاملات را با حضور 70 درصدی حقوقی‌ها در نقش فروشنده در اختیار گرفت.
گروه ماشین‌آلات و تجهیزات نیز روند مثبت خود را ادامه داد. «تایرا» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که با عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی مواجه بود.
در این شرایط، گروه لاستیک و پلاستیک روند صعودی روزهای اخیر خود را ادامه داد. «پتایر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال‌تر حقوقی‌ها در نقش فروشنده به خود اختصاص داد. 
همچنین، گروه کاشی و سرامیک روند مثبت خود را ادامه داد تا از ابتدای سال تا‌کنون با ثبت بازدهی 412 درصدی، یکی از سودآورترین صنایع بورس شود. «کترام» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقیقی در اختیار داشت.
در نهایت، قندی‌ها روند مثبت خود را ادامه دادند. به گزارش بورس نیوز، معاون وزیر بازرگانی از توقف واردات برخی کالاهای اساسی نظیر شکر خبر داده که می‌تواند تقاضا را برای محصولات شرکت‌های تولیدکننده شکر افزایش دهد. 
فریبرز کارگشا، مدیر مالی شرکت شهد در گفت‌وگو‌ با خبرنگار بورس نیوز در رابطه با اثرگذاری این امر بر سودآوری شرکت‌های قندی، می‌گوید: حجم بالای واردات در گذشته باعث کاهش قیمت شکر از 1900 تومان (نرخ مصوب) به 1800 تومان شده بود و در‌نتیجه کارخانه‌های تولید قند میزان فروش خود را کاهش دادند، زیرا فروش با قیمتی کمتر از نرخ مصوب آنها را متحمل زیان می‌کند. وی می‌افزاید: اکنون میزان تولیدات کارخانه‌ها، نیاز داخل را تامین می‌کند؛ بنابراین، توقف واردات شکر، محدودیتی ایجاد نمی‌کند. کارگشا در خصوص بازگشت قیمت شکر به 1900 تومان، می‌گوید: این افزایش قیمت، تعدیل مثبتی در شرکت‌های تولیدکننده ایجاد نخواهد کرد و تنها باعث پوشش سود پیش‌بینی‌شده قبلی خواهد شد. بر این اساس، سهامداران باید هوشیار بوده و میزان اثرگذاری اخبار خوشایند را بر میزان سودآوری واقعی در نظر  بگیرند. «قزوین» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار گرفت.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 10 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 213
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 215
بازدید ماه : 766
بازدید کل : 11652
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1