بررسی وضعیت گروه سرب و روی در بورس تهران
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران
بررسی روند قیمتی سهام شرکت های فعال در گروه سرب و روی از ابتدای سال جاری تاکنون نشان دهنده حرکت آرام و به دور از رشد قیمتی با اهمیت سهام آنها برخلاف سایر شرکت های فعال بورسی است، به گونه ای که به نظر می رسد سهام شرکت های مذکور از روند صعودی بورس در این دوره جا مانده اند. حال این سوال مطرح است که چه عواملی در این امر مؤثر واقع شده است.

در همین ارتباط، یک کارشناس صنعت سرب و روی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: وجود ابهامات فراوان در وضعیت تأمین خوراک مورد نیاز تولید این شرکت ها و نگرانی هایی که در خصوص وضعیت معدن انگوران و ظرفیت استحصال مواد معدنی از آن وجود دارد را می توان به عنوان یکی از عوامل مؤثر در عدم افزایش قابل توجه قیمت سهام شرکت های مذکور همگام با رشد بازار سهام برشمرد. افزون بر آن، در حال حاضر شاهد عدم توجه مسئولان ذیربط به معادن جدید کشف شده همچون معدن مهدی آباد هستیم.

حیدری به عدم ثبات مدیریتی در شرکت هلدینگ این گروه یعنی توسعه معادن روی ایران به عنوان عامل دوم اثرگذار اشاره کرد و ابراز داشت: جابه جایی پی در پی مدیریت شرکت توسعه معادن روی ایران و نیز رفتار سهامدار عمده آن، یعنی شرکت مهر اقتصاد ایرانیان در کنار عوامل عنوان شده موجب شد تا فعالان بازار سرمایه نتوانند ارزیابی مناسبی از عملکرد شرکت های فعال در این گروه داشته باشند و بسیاری از برآوردها و پیش بینی های آنها به حقیقت نپیوندد.

وی وضعیت عملکرد شرکت های مذکور را مناسب ارزیابی کرد و ابراز داشت: با همه موارد عنوان شده می توان گفت شرکت های گروه در وضعیت مناسبی به سر می برند، به گونه ای که بسیاری از آنها حتی از بودجه برآوردی خود جلوتر عمل می کنند و اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی از سوی این شرکت ها چندان دور از ذهن نخواهد بود. البته شرکت سرب و روی ایران از این امر مستثنی است، چراکه طی سال جاری یکی از خطوط تولیدی آن به دلیل مباحث به وجود آمده پیرامون وضعیت آلایندگی شرکت، متوقف شده است.

این مقام مسئول افزود: افزایش درآمد حاصل از صادرات شرکت های فعال در گروه سرب و روی طی سال جاری یکی از عواملی است که موجب تعدیل مثبت سود برآوردی آنها خواهد شد. چراکه اغلب شرکت های مذکور در حالی نرخ ارز مبادله ای را مبنای تسعیر درآمدهای ارزی خود قرار داده اند که در حال حاضر نرخ ارز آزاد، 20 درصد بیش از ارز اتاق مبادلات ارزی است. علاوه بر این، بررسی روند تولید و فروش شرکت های مذکور نمایانگر رشد این پارامترها طی نیمه دوم سال جاری است. چراکه به طور معمول بخش عمده ای از برنامه فروش محصولات سرب و روی همراه با روند افزایشی قیمت های جهانی طی نیمه دوم سال انجام می پذیرد.

وی افزود: با توجه به تثبیت نرخ ارز در محدوده سه هزار تومان و پیش بینی کارشناسان مبنی بر عدم رشد با اهمیت آن طی ماه های آتی، به نظر می رسد سال آتی شاهد رشد آنچنانی در درآمدهای حاصل از صادرات این شرکت ها نباشیم که البته این امر به معنای روند کاهشی سودآوری آنها نیست.

این کارشناس صنعت سرب و روی در ارتباط با وضعیت معدن انگوران نیز گفت: اگرچه پس از واگذاری این معدن به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، اطلاعات کافی و کاملی از وضعیت آن در دسترس نیست. اما می توان گفت کاهش مواد معدنی مورد نیاز تولید یکی از مشکلات موجود بر سر راه تولید محصولات این شرکت هاست و تاکنون استفاده سایر شرکت های گروه از دپوی خاک باطله شرکت کالسیمین موجب کمرنگ شدن این مشکل شده است. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که این ذخیره رو به اتمام بوده که به نظر می رسد این امر در آینده برای شرکت های فعال گروه مشکل آفرین خواهد شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 28 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 86
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 88
بازدید ماه : 639
بازدید کل : 11525
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1