جیب تکانی سهامداران در بورس
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 92.12.20 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 434 واحد افت به رقم 56669 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1427 واحد کاهش عدد 148449 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 636 واحد افت به رقم 76584 واحد رسيد.

همچنین در این روز بانک ملت با 7 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل هلدینگ سرمایه گذاری غدیر با 89 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افت به رقم 729 واحد رسید.

در این شرایط امروز پالایش نفت تهران با 0.46 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با 1 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1832 میلیارد ریال رسید.

روزهای پایانی سال 92 در حالی به شمارش افتاده که سرمایه گذاران و سهامداران هیجان و دل و دماغ چندانی برای معامله ندارند و تنها روزگار می گذرانند.

به گزارش بورس نیوز، سیر منفی شاخص کل امروز نیز در بازار ادامه یافت تا در نتیجه آن سطح دیگری از حمایت ها شکسته شده و این نماگر به مدار 76 هزار تایی تنزل یابد.

بدین ترتیب با شرایط کنونی و 9 روز مانده به سال جدید به نظر می رسد شاخص کل همچنان در حال ثبت بازدهی منفی است. حال آنکه در سال های گذشته روند آن مثبت بود و همواره در پایان هر سال رونق در معاملات به چشم می خورد.

بطوریکه طبق آمارها این نماگر در 10 روز پایانی سال 91 نزدیک به چهار درصد، در سال 90 حدود دو درصد و در سال 89 بیش از شش درصد بازدهی مثبت کسب کرد. اما در سال جاری به نظر می رسد این روند برخلاف سال های گذشته در حال رقم خوردن است.

به هر صورت روند معاملات امروز نیز همراستا با روزهای گذشته در جریان بود و رنگ قرمز تابلوی بورس را احاطه کرد. آنچنان که تنها تعداد اندکی از سهام قابل معامله توانستند خود را در مدار مثبت قیمت ها حفظ کرده و در برخی نمادها نیز با صف خرید همراه شوند. اما در مابقی روند فرسایشی و صف های فروش برتقاضای خریداران غالب بود.

از این رو به نظر می رسد پرداختن به کلیت معاملات سهام این روزها تنها تکرار مکررات بوده و نکته قابل بیان چندانی ندارد. در مجموع نیز گویا چراغ قرمز تابلوی معاملات هم تصمیمی برای سبز شدن ندارد تا همچنان سهامداران و سرمایه گذاران چشم انتظار بروز نشانه هایی مبنی بر امکان تغییر روند و آغاز حرکت مجدد خود بمانند.

امروز همچنین بلوک 6.79 درصدی سهام "تاپیکو" از طریق بورس عرضه شد، اما خریداری برای آن وارد رقابت نشد تا این بلوک همچنان در پرتفوی بانک رفاه باقی بماند.

اما گذشته از معاملات امروز طی اعلام ناظر بازار قرار است 10 درصد از سهام دو مجموعه کی بی سی و سرمایه گذاری اعتلاء البرز فردا در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه شود.

در عرضه اولیه سهام این دو شرکت، برای صندوق های سرمایه گذاری اعم از مشترک و قابل معامله، هیچگونه سهمیه ای در نظر گرفته نشده است.

همچنین خصوصی سازی باز هم تصمیم گرفته پنج درصد از سهام پست بانک را برای دومین بار در روز 27 اسفند به صورت بلوکی در بورس عرضه کند. این در حالی است که دوم بهمن ماه امسال این میزان سهام با قیمت پایه کنونی یعنی 11 هزار و 919 ریال به ازای هر سهم در بورس عرضه شد، اما خریداری نداشت.

در پایان به نظر می رسد در این روزهای باقیمانده از معاملات پایان سال 92 باز هم این احتمال وجود دارد که بتوان شاهد ارایه دستورالعمل های جدید دیگری از سوی مسئولان و متولیان بازار سرمایه به بهانه حمایت از سرمایه گذاران حقیقی و د رراستای تلاش برای بازگشت شاخص به مدار مثبت باشیم. تصمیماتی که تاکنون نتوانسته هدف واقعی مورد نظر از ارایه این قبیل سیاست ها را چندان برآورده سازد و فعلا تنها اتفاقی که رخ داده جیب تکانی سهامداران همزمان با خانه تکانی آنها در آستانه سال نو است .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 20 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 184
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 186
بازدید ماه : 737
بازدید کل : 11623
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1