بورس آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها......
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 92.12.06 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 613 واحد افت به رقم 59653 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1216 واحد کاهش عدد 153188 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 762 واحد افت به رقم 80087 واحد رسيد.

همچنین در این روز داروسازی اسوه با 2 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل نفت و گاز پارسیان با 148 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحد افت به رقم 750 واحد رسید.

حال آنکه پالایش نفت تهران با 1 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1090 میلیارد ریال رسید.

براساس گزارش بورس نیوز، امروز نیز وضعیت بازار بگونه ای بود که شاخص در ادامه روند نزولی دو روز گذشته با افت مواجه شد و شیب این روند نسبت به روزهای گذشته محسوس تر بود. در روزهای گذشته سیاست بورس نیوز بر این منوال بود که با بیان انتقاداتی برخی روندهای غلط موجود را جهت درک بهتر مسئولین و نهادهای ذیربط بیان نماید تا آنها نیز به سهم خود در رفع آن بکوشند. اما بنظر می رسد گوش شنوایی برای رفع این معضلات وجود ندارد. خاطر نشان می شود انتقادات مطرح شده نیز به صورت های مختلف بیان شد تا شاید افراد نکته سنج بازار سرمایه نیز بتوانند مفهوم آن را درک و سیاست های سرمایه گذاری خود را تنظیم نمایند.

حال واضح تر به بیان برخی معضلات در بازار سرمایه می پردازیم تا شاید نتیجه بهتری حاصل شود صرف نظر از افت اخیر شاخص و دلایل آن، موضوع اصلی که باید یکبار برای همیشه در این بخش تعیین تکلیف شود این امر است که آیا بورس ایران به معنی واقعی خصوصی است یا همچنان دولتی؟ پاسخ صریح به این سوال می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف سازد. توجه داشته باشید با ابلاغ سیاست های کلی نظام در بحث خصوصی سازی که با نام اصل 44 شناخته می شود مقرر شد تا دولت به تدریج به واگذاری بنگاه های اقتصادی خود اقدام نماید و تنها با قوانین حاکمیتی نقش نظارتی را ایفا نماید. اما آنچه در عمل مشاهده می شود این است که همچنان دولت بزرگترین کارفرما در بخش های مختلف بوده و با وجود اینکه با استفاده از ابزارهایی همچون بورس، دولت در سال های اخیر بخشی از دارایی های خود را واگذار نموده اما همچنان قدرت مدیریت خود را حفظ کرده است. به عبارت دیگر سایه مدیریت دولتی همچنان بر سر بنگاه های واگذار شده دیده می شود. بنابراین به کرات دیده می شود که در مقاطع مختلف تصمیمات دولتی موجب زیان سهامداران حقیقی شده زیانی که اگر برای سهامداران حقوقی اتفاق بیفتد به دلیل شبه دولتی بودن، مجموعه تحت تملک خود اهمیتی برای آن قائل نمی شوند و یا ضرر مذکور را یا اغلب از محل دیگری جبران می نمایند و اینجا تنها سهامدران حقیقی بورس هستند که زیان تصمیمات دولتی را متحمل می شوند.

اما مشکل دیگر اینکه سازمان بورس که خود یک نهاد حاکمیتی است با برخی اقدامات همواره سعی دارد بحران را بگونه ای مدیریت کند که ابعاد آن کمتر به نظر آید همانطور که اینگونه رفتار را در بحران اخیر به خوبی می توان مشاهده نمود. توقف برخی نمادهای پتروشیمی و فرصت دادن به آنها در حالی که سایر گروه ها و نمادها به دلیل ایجاد تنش در گروه پتروشیمی به ناحق در حال افت قیمت هستند و سهامداران آنها در حال شناسایی ضرر، از این دسته ا اقدامات محسوب می شود.

درست است که در نهایت می توان گفت بورس ایران در سال جاری نیز بیشترین بازدهی را داشته است اما اگر کمی انصاف به خرج دهیم و نگاهی به آمارهای مختلف داشته باشیم بخوبی می توان دریافت که تنها در همین دو ماه اخیر سهامداران بازار سرمایه بخش عمده ای از سود خود را از دست داده اند و سرمایه گذاران جدید نیز که با تبلیغات فریبنده وارد این بخش شده اند نیز در زیان مطلق بسر می برند و چنانچه در اسفند ماه نیز این روند ادامه یابد بطور قطع وضعیت به مراتب بدتر خواهد شد. بنابراین نمی توان گفت فعالیت در بورس آنچنان که آسان نمایش داده می شود سود آور بوده چه بسا بهتر آن باشد که بگوییم: "آواز دهل از دور شنیدن خوش است...."

در خصوص وضعیت معاملات روز جاری نیز باید گفت تمامی گروه ها مطرح در بازار مجددا با افت قیمت مواجه شدند در گروه بانکی تمامی نماد ها با فشار عرضه کاهش قیمت را به ثبت رساندند حجم معاملات این گروه در مقایسه با روز های گذشته افزایش داشت.

دو گروه پتروشیمی و فلزی ها بیشترین سهم را درافت شاخص طی روز جاری داشتند و اکثر نماد های گروه پتروشیمی که هم اکنون مورد بازگشایی قرار گرفتند. با افت قیمت مواجه شدند و حمایت های بعمل آمده نیز نتواست موازنه ای بین عرضه و تقاضا در میان این شرکت ها برقرار سازد. پالایشی ها نیز امروز در درصد های منفی معامله شدند اما به نسبت مابقی گروه ها کاهش قیمت کمتری را تجربه کردند.

و اما معدنی ها نیز امروز با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. بحث اصلی در این گروه موضوع نرخ بهره مالکانه بود که خروجی تصمیم مذکور در نهایت ضرری را متوجه آنها نساخت اما این گروه نیز متاثر از فضای نامساعد بازار شرایط منفی را تجربه کردند.

در معاملات روز جاری تنها دوگروه ساختمانی و دارویی شرایط به مراتب بهتری را در بین بزرگان بورسی تجربه کردند اما این به معنی رشد قیمت در همه نماد های این دو گروه نبوده و نماد های زیادی در این گروه ها نیز افت قیمت را تجربه نمودند.

در نهایت امروز در تالار شیشه ای 227 میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت اما در بازار فرابورس حجم معاملات به 447 میلیون سهم رسید که نکته مثبت روز جاری بحساب می آید و این مورد شاید بتواند موجب بهبود اوضاع در روزهای آینده باشد البته حال این روز های بازار سرمایه شبیه آب و هوای فصل بهار است گاه آفتابی، گاه ابری و به هیچ برآوردی هم نمی توان اعتماد کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 6 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 575
بازدید کل : 11461
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1