روي خوش بورس به شركت‌هاي برتر صنعت
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران
براين اساس، 10 شركت اول به ترتيب عبارت است از: بانك ملي ايران (هلدينگ)، شركت صنايع پتروشيمي خليج‌فارس (فارس)، شركت پالايش نفت اصفهان (شپنا)، شركت پالايش نفت بندرعباس (شبندر)، بانك ملت (وبملت)، شركت پالايش نفت تهران (شتران)، بانك مسكن (هلدينگ)، بانك پارسيان (وپارس)، شركت مخابرات ايران (اخابر) و شركت سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي كاركنان صنعت نفت (هلدينگ) است. در اين بين، سه شركت بانك ملي ايران، بانك مسكن و شركت سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي كاركنان صنعت نفت در بورس يا فرابورس حضور ندارند. بنابراين، تنها 7 نماد باقيمانده، از منظر عملكرد در بازار سرمايه مورد بررسي قرار گرفته‌اند تا بتوان رابطه ميان صنعت و بازار سرمايه را در كشور مشاهده كرد.
بورس كه از ابتداي سال تا‌كنون حدود 113 درصد بازدهي داشته است، در حال حاضر در دوران ركود به سر مي‌برد، اما همچنان پربازده‌ترين بازار سرمايه‌گذاري در كشور است. در اين گزارش، نظر بر آن است كه در يك مقايسه نسبي، وضعيت شركت‌هاي برتر كشور از ابتداي سال بررسي شوند. بر اساس گزارش «دنياي اقتصاد»، اين شركت‌ها 14 برابر 10 شركت انتهاي فهرست 500 شركت برتر، فروش داشته‌اند كه نشان از وضعيت مناسب آنها دارد. براساس بررسي «دنياي اقتصاد» اين 7 شركت، حدود 27 درصد ارزش كل بازار سرمايه را به خود اختصاص مي‌دهند. بنابراين، رصد روند آنها مي‌تواند معياري از مسير شاخص كل را نشان دهد كه بر اساس اين بررسي اقبال سهامداران به اين نمادها به چشم مي‌خورد. 
در اين بين، «فارس» به عنوان بزرگ‌ترين هلدينگ پتروشيمي در ابتداي سال 92 با قيمت پايه 750 تومان عرضه شد و تا‌كنون توانسته 4/119 درصد بازدهي را به ثبت برساند. اين نماد كه حدود نيمي از ارزش بازار گروه پتروشيمي در بورس را به خود اختصاص داده است، در پايان هفته گذشته با شفاف‌سازي در رابطه با عدم اثرپذيري از نرخ خوراك پتروشيمي‌ها بازگشايي شد. آنچه در رابطه با اين نماد قابل توجه است، نسبت قيمت به درآمد (P/E) بالاي آن، يعني 65/11 است كه حدودا
3 تا 4 واحد از ميانگين بازار بيشتر است. نكته‌اي كه در رابطه با هلدينگ مزبور وجود دارد، عدم عضويت شركت‌هاي زيرمجموعه آن در بورس است؛ همين مساله منجر به دشوار بودن تحليل وضعيت آتي اين نماد است.
 با اين حال، بررسي‌ها نشان مي‌دهد شركت‌هاي زيرمجموعه «فارس»، بيشتر در حساب‌هاي مالي قيمت دلار را حدود 2500 تومان لحاظ كرده‌اند كه نسبت به قيمت باثبات كنوني (3هزار تومان)، كمتر است. بنابراين، علت رشد P/E اين نماد را مي‌توان به اين مساله مرتبط دانست كه اقبال سهامداران را به همراه داشته است.  از سوي ديگر، «شپنا» يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي پالايشگاهي است كه از ابتداي سال نتوانسته بازدهي مناسبي را نسبت به كل بازار كسب كند. هم اكنون در حالي بازدهي اين نماد از ابتداي سال 3/37 درصد است كه اين ميزان بازدهي در اوج خود حدود 85 درصد بوده است. پالايش نفت اصفهان از جمله نمادهاي نسبتا كم‌نوسان بورس به شمار مي‌آيد كه با نسبت قيمت به درآمد 55/5 واحد در شرايط متعادلي به سر مي‌برد. اما «شبندر» از جمله نمادهاي پربازده از ابتداي سال به شمار مي‌آيد و توانسته 2/187 درصد بازدهي را به ثبت برساند. اين نماد در آخرين گزارش خود 2180 ريال سود براي سال آينده پيش‌بيني كرده كه نسبت به EPS سال جاري (2280 ريال) با چهار درصد كاهش مواجه است. مدير عامل پالايش نفت بندرعباس طي نامه‌اي علت تاخير در ارائه گزارش‌هاي مالي 9 ماهه خود را عدم شفافيت نرخ نفت خام و ميعانات گازي و عدم تعيين تكليف نحوه كيفي سازي بهاي فرآورده‌هاي نفتي و خوراك دريافتي عنوان كرده است. بنابراين، وضعيت اين شركت مشابه ساير شركت‌هاي پالايشگاهي با پاره‌اي از ابهام‌ها مواجه است. بانك ملت در حالي هم‌اكنون 8/125 درصد بازدهي را براي سهامداران خود به همراه داشته است كه در دوران اوج خود به حدود 180 درصد نيز رسيده بود. اين نماد مشابه بسياري از بانك‌هاي ديگر عضو بورس توانسته‌ افزايش سرمايه خود را به تصويب برساند. به اين ترتيب، در 15 بهمن سال جاري افزايش سرمايه 20 درصدي در اين شركت صورت گرفته است. به‌طور كلي، گروه بانكي با توجه به رفع برخي تحريم‌ها و جلب اطمينان مجدد از اقتصاد خارجي از جمله گروه‌هاي مورد توجه بازار در سال آتي خواهند بود. نسبت قيمت به درآمد مناسب 2/6 اين نماد نشان از شرايط متعادل اين نماد در وضعيت نسبتا ركودي اخير دارد.  در سال جاري، «شتران» به عنوان طلايي ترين نماد بازار سرمايه به شمار مي‌آيد كه توانست پس از بازگشايي در ارديبهشت ماه سال جاري با رشد چشمگير 650 درصدي قيمت، ركوردي بي سابقه را ثبت كند.
 اما جالب اينكه اگر از بازدهي يادشده صرف‌نظر شود، اين نماد در حال حاضر نسبت به اولين روز بازگشايي، تنها 5 درصد رشد داشته است. اين مهم حاكي از آن است كه به‌رغم ثبت ركوردهاي بالاي 1100 درصدي، رشد اين نماد پايدار نبوده و حتي در حال حاضر نيز داراي نسبت قيمت به درآمد 2/14 است كه نشان از شرايط پرريسك آن دارد. با اين حال در انتهاي هفته گذشته، «شتران» 66272 ريال سود به ازاي هر سهم پيش‌بيني كرده است كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود
11 درصد افزايش را نشان مي‌دهد. بنابراين، انتظار مي‌رود با توجه به افزايش نسبي قيمت‌هاي فروش پيش‌بيني شده توسط اين شركت، بازدهي نيز به‌رغم احتمال افزايش برخي هزينه‌ها نظير حامل‌هاي انرژي، رشد پيدا كند.  در اين شرايط، «وپارس» نيز از جمله نمادهايي است كه همگام با بازار توانسته بازدهي 4/117 درصدي را به ثبت برساند. P/E در حدود 2/6 اين نماد نيز نشان از وضعيت متعادل اين سهم را دارد كه در كنار شرايط نسبي مناسب براي بانك‌ها مي‌تواند شرايط مطلوبي را در آينده داشته باشد. همچنين، اين نماد مشابه «وبملت» در 15 بهمن سال جاري با افزايش سرمايه 20 درصدي اميد همراه بوده است كه خبر مهمي براي سهامداران آن به شمار مي‌آيد و مي‌تواند بر ميزان سودآوري شركت اثرگذار باشد.
در نهايت، «اخابر» كه از جمله بزرگ ترين شركت‌هاي بورسي به شمار مي‌آيد نتوانسته پاياپاي بازار حركت كند و تنها
2/49 درصد بازدهي را از ابتداي سال به ثبت رسانده است. اين نماد كه به‌طور تاريخي با توجه به حجم مبناي بالا و ميزان اندك سهام شناور (4 درصد) خود، تغييرات قيمت محدودي را در طول روز شاهد است، سهمي مطمئن براي سهامداران به شمار مي‌آيد كه تقريبا عمده سود خود را نيز به صورت نقدي به سهامداران مي‌دهد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 3 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 85
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 87
بازدید ماه : 638
بازدید کل : 11524
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1