بهبود نسبی فضای بازار سرمایه
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 92.11.30 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 335 واحد رشد به رقم 60187 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1448 واحد افزایش عدد 155585 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 550 واحد رشد به رقم 80986 واحد رسيد.

همچنین در این روز پالایش نفت بندرعباس با 154 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل ملی صنایع مس ایران با 12 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 12 واحد افزایش به رقم 763 واحد رسید.

در این شرایط امروز پالایش نفت تهران با 2 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 3480 میلیارد ریال رسید.

براساس گزارش بورس نیوز، امروز با بهبود فضای بازار سرمایه شاخص بورس توانست با رشد 550 واحدی به نزدیکی کانال 81 هزار واحد باز گردد در خصوص بهبود فضای بورس در روز جاری چند عامل مهم وجود داشت که در ادامه به آن اشاره می کنیم. در عرصه سیاسی مهمترین موضوع همچنان مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه 1+5 می باشد در این روز و در ادامه نشست های انجام شده دو طرف نسبت به تداوم مذاکرات اظهار خوشبینی نموده اند اما در پایتخت های دو طرف همچنان صداهای متفاوتی شنیده می شود. به نظر می رسد همه طرفین مایلند به عنوان طرف برنده شناخته شوند که این فضا در مجموع به زیان اصل موضوع یا همان تفاهم نهایی خواهد بود. اما در نهایت آنچه مهم به نظر می رسد این است که از این ناحیه خطر چندانی متوجه بازار سرمایه نیست.

در عرصه اقتصادی امروز سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی پس از تدوین در مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ گردید و سخنگوی دولت نیز در اولین واکنش اظهار داشت: این سند مهم به عنوان سند بالادستی در برنامه ریزی های دولت مد نظر قرار خواهد گرفت. البته موضوع اصلی این سیاست تأکید بر ظرفیت ها داخلی و تولید ملی است که با این سیاست بحث اخیر در خصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها که در نهایت منجر به تشدید فشار بر تولیدکنندگان داخلی شده و باری مضاعف را در شرایطی که تمامی مسئولین هم بر رکود اقتصادی کشور تأکید دارند به دوش آنها خواهد گذاشت در تضاد کامل است بنظر می رسد مسئولین ذیربط باید تدبیری اتخاذ نمایند تا به نوعی روند تولید در این گروه نیز تسهیل گردد گروهی که به همراه پالایشگاهی ها شریان اصلی درآمد کشور محسوب می شود.

در عرصه داخلی بازار سرمایه نیز امروز نمادهای مختلف با ارایه گزارش ها و اطلاعیه های شفاف سازی نقش مؤثری در بهبود فضا داشتند برخی از نمادهای گروه پتروشیمی با اعلام میزان تأثیر افزایش نرخ خوراک بر عملکردشان توانستند تا حدودی نگرانی های بی مورد را در خصوص خود برطرف سازند گفتنی است در بین نمادهای گروه پتروشیمی تنها 5 تا 6 نماد بطور مستقیم با این موضوع درگیر هستند که در بررسی های انجام گرفته با در نظر گرفتن چند عامل شرایط چندان هم برای آنها بغرنج نخواهد شد.

در نهایت امروز در اکثر گروه ها و نمادهای مطرح بازار رشد قیمت به ثبت رسید و سمت تقاضا بر عرضه غلبه ملموسی داشت طی روز جاری حجم معاملات در بازار سرمایه بیش از دو برابر نسبت به روز گذشته رشد نمود که البته 280 میلیون آن متعلق به نماد حق تقدم سایپا دیزل بود اما صرف نظر از این موضوع نیز در اکثر نمادها رشد حجم معاملات کاملاً محسوس بود امروز نمادهای پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندرعباس و بانک صادرات بیشترین حجم معاملاتی را بخود اختصاص دادند بیشترین تقاضا نیز به نمادهای مخابرات و دارویی جابرابن حیان اختصاص یافت در مجموع نیز تقاضا در گروه های دارویی و برخی نمادهای سرمایه گذاری و بانکی ها و خودرویی ها نسبت به سایر گروه ها بیشتر است.

و بجز تعداد معدودی از نمادها که بطور مشخص شامل نماد حفاری شمال و فرآوردهای نسوزآذر و مهرکام پارس در سایر نمادها صف فروش سنگینی دیده نمی شود. همچنین امروز نماد "فارس" یکی از مهمترین نمادهای گروه پتروشیمی بازگشایی شد و انتظار می رود درآیند نیز پس از اعلام گزارش ها توسط سایر نمادهای متوقف شده شاهد بازگشایی آنها باشیم البته امروز در نماد "فارس" شاهد تحقق پیش بینی قبلی بورس نیوز در خصوص احتمال رشد قیمت نمادهای این گروه بودیم.

در پایان گفتنی است معاملات در گروههای خودرویی و بانکی و پالایشگاهی امروز با رشد قیمت به پایان رسید و در گروه های معدنی و فلزی نیز فضا نسبت به روزهای گذشته بهبود قابل توجهی داشت. امروز همچنین نماد های "مفاخر"، بیمه دانا ،"شتران" قند قزوین "دارویی رازک، پتروشیمی فارابی و تأمین ماسه گزارش های عملکرد خود را ارایه نمودن که همگی با تعدیل های قابل توجه همراه بودند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 204
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 206
بازدید ماه : 757
بازدید کل : 11643
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1