گزارش آخرین تحولات بازار بورس
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران

در بازار امروز :

پتروشیمی و محصولات شیمیایی :


با تصویب نمایندگان مجلس،کف قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی در بودجه سال آینده 15 سنت در هر متر مکعب تعیینشد.

بر اساس این گزارش، ابتداپیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر واگذاری تعیین نرخ خوراک به دولت در محدوده‌ایکه IRR یا نرخ بازگشت سرمایه پروژه‌های پتروشیمی بین 25 تا 30درصد تعیین شود با رای پایین نمایندگان مجلس مواجه و رد شد.

سپس پیشنهاد احمد توکلیمبنی بر تعیین سقف و کف برای قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها مطرح شد که مورد قبولنمایندگان مجلس قرار گرفت و تصویب شد.

بر این اساس قیمت خوراکپتروشیمی‌ها از سوی دولت به گونه‌ای تعیین می‌شود که  IRRاین طرح‌ها از 25 تا 30 درصد باشد اما به شرط آنکه اینقیمت از 15 سنت کمتر نشود.

به گزارش فارس متوسط قیمتگاز پتروشیمی‌ها در جهان 21 سنت در هر متر مکعب اعلام شده است.

گروه پتروشیمی در بازار امروزتحت تأثیر این خبر سراسر منفی و با صف فروش معامله شدند و نه تنها این گروه بلکهسایر گروههای بورسی نیز از خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها متأثر شدند!!!

پالایشگاه و فراورده ­های نفتی :


نمایندگان مجلس قیمت نفتخام میعانات گازی برای واحدهای جدید را تا ۱۰ سال بین ۹۰ تا ۹۵ درصد فوب خلیج فارس تعیین کردند.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بازار سرمایه (سنا) به نقل از خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامیدر جلسه علنی نوبت دوم دیروز و در رسیدگی به تبصره‌های الحاقی به لایحه بودجه سال 1393، تبصره 21 الحاقیرا به تصویب رساندند. بر اساسبند الف این تبصره، وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی تابعه تا سقف یکصد میلیارددلار به صورت ارزی یا معادل ریالی آن اقدام به سرمایه گذاری به روش "بیعمتقابل" می‌کند. بر اساس بند ب این تبصره نیز قیمت نفت خام و میعاناتگازی برای واحدهای گازی پالایش و یا توسعه کمی واحدهای موجود غیردولتی در داخل بین90 درصد تا 95 درصد قیمت صادراتی فوب خلیج فارس بر اساس دستورالعملی کهتوسط وزارت نفت اعلام می‌شود، برای حداقل 10 سال پس از بهره‌برداریتعیین شد. وکلای ملت بر اساس بند هـاین تبصره مصوب کردند که وزارت نفت با ایجاد شرکت‌های پروژه موضوع سیاست‌های کلیاصل 44 برای فازهای باقیمانده پارس جنوبی و سایر میادین مشترک وفروش سهام آنها اقدام کند.

درمصوبه ای دیگر نیز، نمایندگان مجلس، شرایط پالایشگاه هایی که از واریزدرآمد به صندوق توسعه ملی مستثنی شدند، اعلام کردند.

بهگزارش خبرنگار شانا، در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ١٦بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی درجریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ٩٣ کل کشور با بند "ج" تبصره ٢ لایحه بودجهموافقت کردند. بهموجب این بند، "پالایشگاه‌هاییکه نفت خام و میعانات گازی را به قیمت ٩٥ درصد فوب خلیج فارس خریداری و بهای آن رابه صورت ارز و از طریق بانک مرکزی به حساب فروشنده واریز می کنند، از اختصاص ٢٠ درصد از درآمدهای خودبه صندوق توسعه ملی مستثنی شدند". به گزارش شانا، نمایندگان مجلس از صبح امروز واردبررسی بخش هزینه ی لایحه بودجه شدند."

ازجمله پالایشگاه هایی که تحت تأثیر این خبرها با تعدیل مثبت مواجه خواهد شد،پالایشگاه لاوان است که به گفته مدیر عامل این پالایشگاه "پالایش نفت لاوانارز حاصل از فروش فراورده های صادراتی را به حساب شرکت ملی نفت میریخته و آن ها هماین ارز را به حساب خزانه داری کل کشور واریز میکردند. از ابتدای سال هم این موضوعرا دنبال کرده ایم. در این مدت بارها نامه زده ایم و با وزارت نفت و شرکت نفت وشرکت ملی پالایش و پخش مکاتبه کرده ایم."

دادوردر پاسخ به این سئوال که اجرای این مصوبه چه تأثیری بر پالایشگاه لاوان خواهدداشت، گفت: "این رقم از محل فروش برداشتمیشد و بنابراین همه آن تبدیل به سود میشود. این رقم به ازای هر سهم لاوان دربازار سرمایه، مبلغ قابل توجهی خواهد شد."

ازطرفی قیمت نفت خام و میعانات گازی دریافتی پالایشگاه ها هم بین 90 تا 95 درصد برای10 سال آینده تعیین شده که این موضوع تاثیر مثبتی بر پالایشگاه ها خواهد گذاشت.

درپی این مصوبات باید منتظر اطلاعیه های شفاف سازی شرکت های گروه و میزان تأثیر برسود آنها بود. به هر حال سهام پالایشی از لحاظ زمانی و قیمتی اصلاح مناسبی داشته وآماده حرکتی صعودی می­باشد.

فلزات، معدن و سنگ آهن :


هر چند که با توجه به مصوب شدننرخ بهره مالکانه معادن به میزان 30 درصد برای سال مالی 1393 ؛ احتمالا سهام شرکتهای سنگ آهنی تحت نوسان قرار می گیرند؛ اما گمان می رود که با تفاهم نامه داخلیایمیدرو ، اندکی از نگرانی سرمایه گذاران در باب سهام این شرکتها ترمیم شود. بر این اساس با عنایت به نرخ 160 هزار تومانی هر تنکنسانتره؛ مبلغ بهره مالکانه برابر با 48 هزار تومان به ازای هر تن است. این درحالیست که در بودجه سال 92 این مبلغ برابر با 5 درصد نرخ فروش فولاد خوزستان یعنی75 هزار تومان در هر تن کنسانتره بود. حال در صورت برقرار ماندن تفاهم نامه پرداخت60-40 شرکتهای سنگ آهنی و فولاد سازی برای رقم مذکور، اکنون شرکتهای سنگ آهنی تنها28.8 هزار تومان از مبلغ مذکور را می پردازند، در حالی که در بودجه سال 92 موظف بهپرداخت 45 هزار تومان بودند، هر چند که این عدد را برای سال 1392 نیز پرداخت نکردهاند. در این شرایط برای نمونه برایشرکت گل گهر با ظرفیت تقریبی 8 میلیون تن تولید سالانه در حدود 230 میلیارد تومانحق انتفاع خواهد شد که به ازای هر سهم برابر با 23 تومان است. اما باید در نظرداشت که اکنون با تغییر نرخ بهره مالکانه ، تغییر نرخ فروش سنگ آهن نیز بهقیمت صادراتی اجتناب ناپذیر شده است.در این صورت فروش کنسانتره همبجای اعداد 160 هزار تومان کنونی به اعدادی در محدوده 315 هزار تومان به ازای هرتن نیز تغییر خواهد یافت که این مهم در صورت اجرایی شدن به سود همان شرکت گل گهردر محدوده 1240 میلیارد تومان یا 124تومان سود به ازای هر سهمخواهد افزود.

فولاد :


گمرک کشور در بخشنامه‌ای اخذمجوز برای صادرات شمش و محصولات فولادی را به منظور کاهش محدودیت‌های صادراتی لغوکرد.

به گزارش روابط عمومی گمرگ کشور، این سازمان در بخشنامه‌ای اعلام کرد: صادرات انواع شمش و محصولات فولادی ازسوی همه فعالان اقتصادی، واحدهای تولیدی و شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی بدونمحدودیت در میزان و نوع تا مهلت زمانی پایان خردادماه سال 1393 با رعایت سایرمقررات و ضوابط مربوطه، بدون اخذ مجوز صادراتی بلامانع است. این بخشنامه از سویدفتر صادرات گمرک جهت اجرا به گمرک‌های سراسر کشور ابلاغ شده و گمرکات باید از اینپس براساس این بخشنامه عمل کنند.

این بخشنامه در پی نامه شماره43956/210/92 مورخ 9 بهمن ماه دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارتایران منضم به تصویر نامه شماره 238682/60مورخ 8 بهمن ماه برنامه‌ریزی تامین،توزیع و تنظیم بازار معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرشده است.

برق و الکترونیک و تجهیزات :

مدیر روابط سرمایه گذاری گروهمپنا از زمان بازگشایی نماد این شرکت در بورس تهران ابراز بی اطلاعی کرد.

معراج نادری، مدیر روابطسرمایه گذاری مپنا از امضای تفاهم نامه ای با کشور عراق خبر داد و به خبرنگار بورس24 گفت: تفاهم نامه ای برای احداث 3000 مگاوات برق در عراق با شرکت معتبر شامارااین کشور منعقد کرده ایم.

وی افزود این تفاهم نامه بهاین صورت امضاء شده که تا مدت 52 ماه باید به کارفرما تحویل داده شود و جزئیاتزمان شروع کار، نحوه پرداختی ها و نحوه مناسبات مالی طی این قرارداد اعلام خواهدشد.

بانک :


بانک اقتصاد نوین با سرمایه ایبالغ بر یک هزارو 131 میلیارد و 200 میلیون تومان پیش بینی درآمد هر سهم در سالمالی منتهی به 29 اسفند 92 براساس عملکرد واقعی دوره 9 ماهه را منتشر کرده است.

"ونوین" برای هر سهم در سال مالی 92 مبلغ 401 ریال سودخالص پیش بینی کرده و در دوره 9 ماهه موفق به تحقق 62 درصد از این مبلغ شده است.

این بانک که پیش از این سودسال مالی 92 را به ازای هر سهم مبلغ 397 ریال اعلام کرده بود در گزارش اخیر با رشد4 ریالی روبرو بوده است.

شایان ذکر است در مقایسهعملکرد این بانک در سال های 92 و91 با وجود رشد 12 درصدی جمع درآمدهای بانک،افزایش 20 درصدی هزینه های اداری عمومی و تشکیلاتی و همچنین 8 درصدی هرینه مطالباتمشکوک الوصول باعث شده سودآوری تغییر چندانی نداشته باشد.

خودرو :


عوارض واردات خودروهای سواریبه میزان 5 درصد قیمت روی کشتی افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه 15 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامیدر جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 93 کل کشور با تبصره الحاقی به ماده واحدهاین لایحه موافقت کردند.

براین اساس با موافقتنمایندگان در خانه ملت عوارض واردات خودروهای سواری به میزان 5 درصد قیمت روی کشتی(FOB) افزایشمی یابد و درآمد حاصل از آن به خزانه داری کل کشور واریز می شود.

دارو :


شرکت کارخانجات دارو پخش با سرمایه ای بالغ بر 40 میلیاردتومان اولین پیش بینی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 را مبلغ 1552ریال اعلام کرده که در مقایسه با سال مالی 92 افزایش 6 درصدی داشته است.

"دارو" علت رشد سودآوری در سال مالی 93 در مقایسه با سالمالی قبل را افزایش مقداری برخی از اقلام و تغییر در ترکیب فروش با توجه به نیازبازار اعلام کرده است.

شایان ذکر است این شرکت داروییدر سال 93 دلار حاصل از فروش 6 درصدی محصولات را با نرخ 2500 تومان و دلار موردنیاز برای تأمین مواد اولیه 44 درصدی وارداتی را با نرخ 2600 تومان تسعیر کردهاست..


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 16 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 79
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 81
بازدید ماه : 632
بازدید کل : 11518
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1