گزارش بازار سه شنبه
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران

ارزش کل معاملات بازار به 330.7 میلیارد تومان رسید که 271.8 میلیارد تومان آن به معاملات بورس و مابقی به بازار فرابورس تعلق داشت.

بیشترین ارزش معاملات بازار بورس به معاملات شپنا با 83.5 میلیارد تومان و خودرو با 27.3 میلیارد تومان اختصاص داشت.

بازار امروز روند با ثبات تری داشت واز فروش های بسیار هیجانی نیز خبری نبود.خبری از صف های فروش هیجانی نیست و خرید ها در قیمت های منفی کامل بالاست.این روزها بازار درگیر چند عامل مهم می باشد که کم کم در حال رفع ابهام در آنها هستیم.فعلا مهمترین عامل نگرانی برای بسیاری از سهامداران در کوتاه مدت بحث گزارش های بودجه سال 93 شرکت ها می باشد که همانطور که قبلا نیز ذکر شد عموما احتیاط را چاشنی گزارش ها خواهند کرد و روانه بازار می کنند ولی مسلما این عامل نیز تاثیر کوتاه مدت بر بازار خواهد داشت و در بلند مدت چشم انداز بازار مثبت ارزیابی می شود

بحث دوم نرخ خوراک پتروشیمی ها ست که از مدت ها قبل سهامداران گروه پتروشیمی را آزار داده و الان نیز بیش از حد کش و قوس داده می شود و همچنان اظهار نظرهای مختلف و متناقض در این مورد ادامه دارد.اعضای کمیسیون تلفیق و کمیسیون انرژی در روزها و هفته های اخیر در مورد نرخ خوراک مصاحبه های فراوان داشته اند

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته، نظر اعضای کمیسیون تلفیق درخصوص قیمت نهایی گاز خوراک پتروشیمی ها کمتر از 15 سنت و نظر دولت و شرکت ملی پتروشیمی، کمتر از 10 سنت است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز دیروز درنشست شورای بورس گفت: رقم افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها بر اساس نرخی مناسب و معقول تعیین خواهد شد.

بحث سوم میزان افزایش نرخ حامل های انرژی در هدفمندی یارانه ها ست که امروز نمایندگان مجلس در لایحه بودجه ۹۳ مصوب کردند فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای تیرماه ۹۳ آغاز شود و تنخواه ۱۱ هزار میلیاردی برای پرداخت یارانه نقدی و یارانه‌های نان، برق و سایر کالاها تا پایان خردادماه به دولت داده شود.

بحث چهارم مربوط به بهره مالکانه سنگ آهنی ها می باشد که بعد از حرف و حدیث های فراوان بالاخره دیروز  مجلس بهره مالکانه ۳۰ درصدی معادن سنگ آهن را تصویب کرد. بر این اساس «کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج‌کننده معادن سنگ آهک پروانه بهره‌برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و یا شرکت‌های تابعه می‌باشد، موظفند بابت حق انتفاع پروانه بهره‌برداری از معادن فوق در سال 1393، 30 درصد مبلغ فروش محصولات خود (سنگ‌‌آهن خام، سنگ‌آهن دانه‌بندی و کنستانتره- شامل کنستانتره تحویلی برای گندله‌سازی درون شرکت و کنستانتره فروشی به خارج از شرکت) را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند.

اثرات بهر مالکانه 30 درصدی بر سود شرکت های سنگ آهنی نسبت به سال قبل کمتر خواهد بود

بحث آخر نیز مربوط به بلوک های مهم پتروشیمی پارس و بانک پارسیان می باشد که برای سهامداران با اهمیت هستند.در مورد بلوک بانک پارسیان روز گذشته مدیرعامل ایران خودرو تلویحا اعلام کرد این معامله تا پایان سال انجام خواهد شد.مدیرعامل غدیر نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته تاکنون مذاکراتی مبنی بر خرید بلوک 33 درصدی بانک پارسیان با ایران خودرو انجام گرفته که مذاکرات درباره قیمت و شیوه پرداخت همچنان ادامه دارد.

در اخبار حاشیه ای بازار، در اخبار اقتصادی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به اول تیر ماه سال بعد موکول شد. دولت مکلف شده، حداکثر تا پایان خردادماه 1393 اقدامات قانونی لازم را برای اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها انجام و از ابتدای تیرماه 1393به گونه‌ای عمل نماید که ضمن رفع نواقص اجرایی فاز اول، براساس قانون اصلاحی مذکور فاز دوم را اجرا کند.

در اخبار سیاسی صبح امروز همایش اقتصادی ایران و فرانسه برگزار شد. رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در جمع هیئت فرانسوی گفته: همه کسانی که قصد همکاری با ایران را دارند باید افکار و سیاستهای گذشته خود را نسبت به ملت ایران تغییر داده و ذهنیت منفی گذشته را جبران کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه دو کشور ایران و فرانسه این پتانسیل را دارند تا حجم روابط را به 5 میلیارد دلار برسانند، وی گفته: به زودی ایران و فرانسه شرکای استراتژیک یکدیگر خواهند شد و حجم مبادلات به 5 میلیارد دلار می رسد

خزانه‌داری آمریکا انتقال نخستین سهم از پول ایران را تایید کرد. سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد انتقال این پول از 31 ژانویه آغاز شده و اوایل هفته جاری کامل شد.

در اخبار بورسی درنشست شورای بورس که روز گذشته با حضور علی طیب نیا در وزارت اقتصاد برگزار شد ، وضعیت بازار سرمایه مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.در ابتدای نشست شورای بورس، صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  گزارشی از وضعیت بازار سرمایه کشور ارائه کرد و در پاسخ به پرسشی در خصوص  وجود حباب در بورس گفت: با توجه به نسبت قیمت به درآمد پایین بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها فعلا نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس کل سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در گزارش خود یکی از دلایل کاهش شاخص کل را واکنش سهام داران به نگرانی های ناشی از افزایش نرخ بهره مالکانه و بهای خوراک پتروشیمی های گازی و انتشار اخبار و شایعات متعدد در این خصوص دانست.

وی همچنین با اشاره به اقدامات سازمان بورس و صداو سیما و تولید و انتشار بیش از 370 خبر و گزارش در این خصوص  افزود: با اقدامات مناسب اطلاع رسانی و شفاف سازی در این زمینه و تحرک مناسب حقوقی ها، آرامش نسبی به بازار برگشته و پیش بینی می شود روند آتی بازار معقول و آرام باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این جلسه ضمن تاکید بر اهمیت بازار سرمایه اخبار و گمانه زنی های بی پایه  را رد کرد و گفت: رقم افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها بر اساس نرخی مناسب و معقول تعیین خواهد شد.

در بازار داخلی چه خبر بود؟

سنگ آهنی ها روز منفی داشتند.کچاد به صف فروش نیز رسید ولی در ادامه با مشخص شدن اثرات بهره مالکانه بر سود آنها به تعادل بازگشتند.مدیرعامل کچاد گفته که بهره مالکانه 30 درصدی اثر منفی کمتری بر سود شرکت نسبت به سال قبل دارد.ما نیز در گزارشی تحلیلی اثرات این موضوع را بر سود کچاد و کگل بررسی کردیم که می توانید در بخش مطالب تحلیلی مطالعه نمایید.

دیروز  هم در جزیان بررسی این لایجه در مجلس یک نماینده مجلس گفت: آنچه که در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت پیشنهاد شد تا به جای 5 درصد 30 درصد به عنوان مبلغ فروش محصولات استخراج کنندگان معادن سنگ آهن در نظر گرفته شود چرا که گمان می کردیم درصد زیادی به این مبلغ اضافه شده در حالی که براساس بررسی های مرکز پژوهش ها 5 درصد پیشنهادی دولت معادل 54 درصد بود که در واقع با تصویب 30 درصدی کمیسیون تلفیق اشتباه بزرگی به وقوع پیوست زیرا این 30 درصد معادل 24 درصد در نظر گرفته شده است.

پتروشیمی ها روند متعادلی در معاملات امروزداشتند و همچنان منتظر نرخ نهایی خوراک هستند.در این گروه امیدها به تصویب نرخ 10 سنتی همچنان وجود دارد .دیروز دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس گفت: وزیر نفت در جلسه‌ای که در کمیسیون انرژی حضور داشت، مخالفتی با نرخ ۱۵ سنتی خوراک پتروشیمی‌ها نداشته است.

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته، نظر اعضای کمیسیون تلفیق درخصوص قیمت نهایی گاز خوراک پتروشیمی ها کمتر از 15 سنت و نظر دولت و شرکت ملی پتروشیمی، کمتر از 10 سنت است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز دیروز درنشست شورای بورس گفت: رقم افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها بر اساس نرخی مناسب و معقول تعیین خواهد شد.

در این گروه همزمان با افزایش مصرف گاز خانگی گاز مجتمع‌های پتروشیمی کشور قطع شده که یک مقام مسئول در صنعت پتروشیمی از توقف صادرات برخی از محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران خبر داده است

فارس در آخرین قیمت معامله شده بیش از 3 درصد افت داشت.طبق خبرها عرضه 17% فارس بصورت بلوکی و 3% به صورت خرد تا دو هفته دیگر توسط خصوصی سازی انجام خواهد شد البته گفته شده  ملاک اصلی این عرضه ها شرایط خوب بازار است.

در خودرویی ها شاهد افزایش تقاضا در نماد ها با توجه به مصاحبه مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر قطعیت معامله تا پایان سال  در ابتدای معاملات بودیم که در ادامه انتشار گزارش 9 ماهه ایران خودرو سهام گروه را با افزایش عرضه همراه کرد این در حالی بود که گزارش ایران خودرو گزارش نسبتا خوبی بود شاید خیلی ها انتظار داشتند که شرکت در 9 ماهه به سود برسد!شرکت در نه ماهه زیان 495 ریالی به ازای هر سهم محقق کرده است.مقایسه ای بین سه ماهه اول و دوم و سوم وضعیت شرکت را بهتر نشان می دهد

شرکت در سه ماهه اول 1739 میلیارد تومان،در سه ماهه دوم 1403 میلیارد تومان و در سه ماهه سوم 1841 میلیارد تومان فروش داشته است.بنابراین وضعیت فروش بهبود یافته است

در سه ماهه اول سود عملیاتی 137 میلیارد تومانی داشته که در سه ماهه دوم به زیان 59 میلیارد تومانی  رسیده است ولی در سه ماهه سوم با رشد سود به سود عملیاتی 257 میلیارد تومانی رسیده است که قابل توجه می باشد

در سه ماهه اول 43،205 دستگاه خودرو تولید کرده که این مقدار در سه ماهه دوم و سوم به ترتیب به 86،499 دستگاه و 109،833 دستگاه رسیده است

مدیرعامل ایران خودرو از اعلام آمادگی کشورهای فرانسه، آلمان، ژاپن و کره جنوبی برای حضور در بازار ایران خبر داد و گفت: در قرارداد جدید خود با پژو خسارات گذشته این شرکت به صنعت خودروسازی ایران باید جبران شود.

در دقایق پایانی امروز کروز حدودا 30 میلیون سهم ایران خودرو را از ورنا به صورت بلوکی خرید

خبهمن بازهم به قیمت های منفی کامل رسید معلوم نیست این سهم تا کجا افت می کند.ترس سهامداران حقیقی از ادامه عرضه های غدیر در سهم باعث شده عرضه های حقیقی ها نیز در سهم شدت یابد.

طبق خبرها به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بهره‌برداری از 3 خط جدید و 4 محصول خودرویی در شرکت بهمن دیزل قزوین با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شده است

خکاوه روند متعادل و مثبتی داشت.این شرکت در مدت بسیار کوتاهی از گشایش های سیاسی کشور با دنیا موفق شده همکاری تجاری خود با شرکت ولوو سوئد را آغاز کند

خپارس با توجه به زمزمه های افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها صف خرید شد.

در دیگر نمادها و گروه ها

قندی ها تحت تاثیر خبر افزایش تعرفه واردات به لحاظ جو روانی در بیشتر نمادها با اقبال روبرو هستند

در تجهیزاتی ها لغو تحریم های حفاری نیز سهم را متعادل نکرد و همچنان با صف فروش روبرو ست.

رتکو سود هر سهم سال مالی جاری خود را در اصلاحیه گزارش 9 ماهه از 790 ریال به 885 ریال افزایش داده است

در برقی ها و نیروگاهی ها معاون وزیر نیرو از راه‌اندازی بازارهای خرید و فروش برق توسط بخش خصوصی خبر داده و اعلام کرده: با تدوین دستور العملی به زودی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بخش خصوصی به صورت مستقیم امکان خرید و فروش برق را در کشور پیدا می‌کنند.

ساختمانی ها همچنان یکی از گروه های ریزشی بازار هستند.در این گروه معاون وزیر راه و شهرسازی از پیگیری افزایش تسهیلات مسکن مهر توسط آخوندی خبر داده و گفته‌: با توجه به عرضه بیش از تقاضای مسکن در بازار پیش‌بینی می‌کنیم قیمت‌ها تا پایان سال ۱۰ درصد دیگر کاهش یابد.

غدیر روز متعادلی داشت و در قیمت های بیش از 800 تومان با افزایش عرضه ها روبرو ست. قرار بود روز گذشته به صورت رسمی اعلام شود که بلوک پتروشیمی پارس به پارسان و غدیر رسیده است.در حالی ارزش بلوک پتروشیمی پارس توسط معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی 14 هزار میلیاردتومان برآورد شده است که قرار است ساتا 40 درصد آن را به قیمت 4200 میلیارد تومان به پارسان بفروشد

مارون روز مثبتی را تجربه کرد.روز گذشته خریدار بلوک 20 درصدی پتروشیمی سلمان ،مارون بود که آن را به جهت تامین کسری خوراک یکی از واحدها خریداری کرده است ولی سودی برای سال جاری از بابت خرید آن شناسایی نخواهد کرد

پارس پامچال با سود 307 تومانی و p/e حدودا 10 همچنان صف خرید است .شرکت ماه ها و هفته هاست که با صف خرید روبرو ست و امروز در اطلاعیه های اعلام کرد که سود شرکت تا کنون تغییر با اهمیت نداشته است

 در پالایشی ها رئیس سازمان خصوصی سازی گفته:بلوک 50 درصدی پالایشگاه لاوان دوباره تا پایان سال عرضه می شود و عرضه بلوک 45 درصدی شبندر هم باید قطعا تا آخر سال 92 انجام شود. او همچنین گفت که عرضه اولیه پالایشگاه کرمانشاه هم تا آخر سال انجام می شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 220
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 222
بازدید ماه : 773
بازدید کل : 11659
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1