کاهش حجم معاملات در بورس تحت تاثیر مجلس
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران

شاخص امروز با رشد اندک 5واحدی بکار خود پایان داد این در حالی بود که در ساعات ابتدایی شاخص تا 83290واحد نیز پیش رفته بود .اما به یکباره فشار عرضه ها وضعیت را دگرگون ساخت و اکثر گروههای مطرح همچون بانکی ،فلزی ،معدنی و سیمانی مجددا با افت ارزش سهام روبرو شدند.

به گزارش بورس نیوز، در اخبار سیاسی روز جاری یک نکته مهم به چشم خورد و آنهم تاکید مجدد وزیر امور خارجه بر تعهد آمریکا در قبال توافقنامه ژنو بود البته رئیس جمهور محترم نیز امروز منتقدان داخلی این توافقنامه را مورد نقد قرار داد . ولی در مجموع می توان گفت همچنان فضای سیاسی آرام بوده و در مقایسه با تنش های گذشته اینگونه تحولات دیگر تاثیری بر روند بازار سرمایه نخواهد داشت.

اما در جلسه صبح امروز مجلس،وکلای ملت با حذف بند مربوط به اجرای طرح هدفمندی اقتصاد مخالف شدیدی از خود نشان دادند و بنا به تکلیف مجلس دولت موظف شد فاز بعدی طرح مذکوررا حداکثر از ابتدای تابستان 93 اجرایی نماید .

شاید بتوان گفت این مورد فضای سرمایه گذاری را در بازار سرمایه مبهم نموده چراکه در حال حاضر خبر رسمی از اهداف فاز بعدی این طرح بطور مشخص منتشر نشده است و سرمایه گذران تنها از لابلای سخنان دولتمردان برداشتهایی دارند که بنظر می رسد از هم اکنون و به منظور جلوگیری از ابهام بیشتر دولت تدبیر و امید برنامه واضح خود را در بخشهای مختلف در خصوص این طرح اعلام نماید.

گفتنی است امروز با تصویب نمایندگان مجلس، کف قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی در بودجه سال آینده 15 سنت در هر متر مکعب تعیین شد.

بر اساس این گزارش، ابتدا پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر واگذاری تعیین نرخ خوراک به دولت در محدوده‌ای که IRR یا نرخ بازگشت سرمایه پروژه‌های پتروشیمی بین 25 تا 30 درصد تعیین شود با رای پایین نمایندگان مجلس مواجه و رد شد.سپس پیشنهاد احمد توکلی مبنی بر تعیین سقف و کف برای قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها مطرح شد که مورد قبول نمایندگان مجلس قرار گرفت و تصویب شد.بر این اساس قیمت خوراک پتروشیمی‌ها از سوی دولت به گونه‌ای تعیین می‌شود که IRRاین طرح‌ها از25 تا 30 درصد باشد اما به شرط آنکه این قیمت از 15 سنت کمترنشود.

به گزارش بورس نیوز اما ابهام در خصوص نرخ بهره مالکانه همچنان در حال تشدید است از یک سوی محمد رضا بهرامن نایب رئیس خانه معدن از افزایش بیش از تصور نرخ بهره مالکانه خبر داده است و تاکید کرده که بهره مالکانه معادن سنگ آهن ممکن است سرمایه‌گذاری برای تولید کنسانتره و گندله را کاهش دهد اما از سوی دیگر تصویب 30درصد از مبلغ فروش محصولات استخراج کنندگان معادن به عنوان بهره مالکانه از سوی کارشناسان رقم مطلوبی برداشت شده است و آن را برطرف کننده نگرانی ها در این خصوص می دانند .

اما بازار سرمایه تا اینجا روی خوش به این خبر ها نشان نداده و گروه معدنی همچنان با افت مواجه است گروه فلزات اساسی نیز امروز با خبری با مضمون لغو مجوز صادرات انواع شمش و محصولات فلزی مواجه شد که در مجموع این گروه نیز با افت ارزش سهام بکار خود در روز جاری پایان داد.

در گروه خودرویی نیز علی رغم تایید خبر بازگشت فرانسه به صنعت خوردو کشور بجز در نماد ایران خودرو در سایر نماد ها افت قیمت به ثبت رسید بانکی ها نیز علی رغم اینکه همچنان از بالاترین میزان حجم معاملات برخوردارند اما همچنان روند نزولی در این گروه ادامه دارد.

درپایان می توان گفت چنانچه اوضاع هرچه سریعتر مدیریت نشود مجددا موج ریزشی حتی شدید تر از موج قبلی دور از انتظار نخواهد بود چراکه حجم معاملات امروز نیز کاهش ملموسی یافت و به سطح 474میلیون سهم رسید.اوضاع در فرابورس نیز بسیار بدتر از بورس بود و حجم معاملات این بخش از بازار سرمایه حتی به یک میلیون سهم نیز نرسید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:بورس "," سهام,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 212
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 214
بازدید ماه : 765
بازدید کل : 11651
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1