پا قدم خیر هیات های تجاری اتحادیه اروپا به کشور
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران

اما قبل از آنکه نگاهی به تابلوی معاملات داشته باشیم می خواهیم نگاهی به روندهای کلی مؤثر در بازار سرمایه داشته باشیم. در اخبار روز جاری خبری با موضوع ورود هیأت های تجاری از اتحادیه اروپا به کشورمان دیده شد که این موضوع بیانگر عملی شدن بحث کاهش تحریم ها تلقی می شود با این وجود بنظر می رسد فعالان بازار سرمایه همچنان گام های خود را با شک و تردید بر می دارند. در این شرایط بنظر می رسد بزرگان بورسی یا همان حقوقی ها نیز بنا ندارند به تعهدات خود مبتنی بر حمایت از بازار عمل نمایند و همچنان تمایل به فروش در این گروه بیشتر از خرید گزارش می شود و همین مسئله به تشدید فضای ملتهب بازار منجر می شود. نکته جالب توجه اینکه در حالیکه تمامی اخبار و اقدامات دولتی ها چه در زمینه سیاسی و اقتصادی به نفع بازار سرمایه بوده و در خصوص نگرانی هایی همچون نرخ خوراک پتروشیمی ها و موضوع بهره مالکانه مجلسی ها هم بنا را بر تعامل گذاشته اند. بازیگران روند ساز بازار سرمایه یا حقوقی ها همچنان ساز مخالف می زنند و در روند معاملات در طی 20 روز گذشته کاملاً شتابزده و بدون تحلیل اقدام می نمایند به عبارت دیگر می توان گفت بازار سرمایه همچنان از فقر شدید تحلیل علمی رنج می برد. چراکه اگر بازار سرمایه تحلیل پذیر بود الان نباید شاهد این وضعیت می بودیم یا تنها گزینه ای که باقی می ماند این است که حقوقی ها اطلاعاتی دارند که سایر فعالان بازار سرمایه به آن دسترسی ندارند و این به معنی وجود رانت اطلاعاتی یا عدم شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه می باشد البته این فقط یک فرضیه است !!!!

به گزارش بورس نیوز، جریان دیگری که این روزها به تدریج در حال نمایان شدن می باشد این است که به نظر می رسد با خروج بخشی از سرمایه ها به دلیل افت بازار عده دیگری که فرصت را مناسب شمرده اند در حال سرمایه گذاری در این بازار هستند که به تبع تازه وارد بودن صبر بیشتری دارند بنابراین می توان به آینده معاملات در برخی از گروه ها امیدوار بود.

همزمان با گشایش در موضوع سرمایه گذاری خارجی در ایران و ورود هیات های تجاری مختلف به تهران بازتاب آن را می توان در معاملات گروه خودرویی به وضوح مشاهده کرد گفتنی است روند معاملات در پایان بطور محسوسی به سمت افزایش تقاضا پیش رفت و امید می رود از فردا دوباره شاهد ایجاد صف های خرید در نمادهای این گروه باشیم.

نماد "خکاوه" دیگر خودرویی است که این روز ها تحولات قبل توجهی را تجربه می نماید. بطور عملی باید گفت سایپا از ترکیب سهامداری این شرکت خارج شده و سهام تحت اختیار خود را به شکل نامتعارف اما قانونی واگذار کرده که در یک گزارش مجزا به آن خواهیم پرداخت ولی مختصراً باید گفت با این وجود ابهام زیادی درباره آینده این شرکت بوجود آمده است.

یکی از گروه های دیگری که این روزها در حال جدا کردن حساب خود از بازار سرمایه می باشد گروه خدمات الکترونیکی است نماد های این گروه این روزها فارغ از روند نامساعد بازار شرایط بهتری را تجربه می کنند که هرچند دلایلی همچون کم بودن میزان سهام شناور یا به نوعی حجم مبنا آنها می تواند احتمال سفته بازی در آنها را تقویت کند اما در مقابل بهبود در مسایل بانکی، می تواند به لحاظ بنیادی بر سودآوری نمادهای این گروه که اغلب ارایه دهنده خدمات به سیستم بانکی کشور و نهادهای دولتی دیگر می باشند تأثیر داشته باشند.

سیمانی ها و دارویی ها نیز همچنان گزارش های قابل قبولی فراتر از انتظار منتشر می سازند در خصوص سیمانی ها کار شناسان امیدوارند چنانچه در سال آینده پروژه های عمرانی کشور با رونق مواجه شوند این گروه همچنان بتواند به روند رشد سود آوری خود ادامه دهند. اما در خصوص دارویی ها با توجه به محصول تولیدی آنها و تمایل دولت به مهار تورم در این صنعت، هرچند کاهشی را نمی توان متصور بود اما احتمال تداوم روند افزایش قیمت دارو کاهش می یابد. اما به لحاظ بنیادی این گروه همچنان شرایط قابل قبولی دارد و حتی کاهش تحریم ها نیز بطور مستقیم بر بهبود عملکرد آنها تأثیر خواهد گذاشت.

در پایان در خصوص سایر گروه ها نیز گفتنی است در گروه پتروشیمی تا بحث نرخ خوراک مشخص نشود نمی توان انتظار چندانی از آنها داشت گروه نفتی هم رفتار مشابه پتروشیمی ها از خود نشان می دهد در گروه بانکی همچنان حجم معاملات بطور کاملاً ملموسی از سایر گروه ها بیشتر است و تداوم این روند در ماه های آیند تاثیر خود را نشان خواهد داد. گفتنی است ازحجم معاملات 900 میلیونی بورس و فرا بورس امروز نزدیک به 400 میلیون به 4 نماد بانکی اختصاص یافت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 14 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 183
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 185
بازدید ماه : 736
بازدید کل : 11622
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1