تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران

حسین گروسی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» در خصوص اظهارات برخی اعضای کمیسیون صنایع مبنی بر به جمع بندی رسیدن این کمیسیون در خصوص نرخ خوراک گازی صنایع پتروشیمی گفت: نظر اعضای کمیسیون نزدیک شده اما هنوز هیچ جمع بندی صورت نگرفته است.
وی افزود: اعدادی 18 سنت و 15 سنتی که در رسانه ها مطرح شده نظرات شخصی افراد بوده اند و هنوز در کمیسیون رای گیری نشده و تصمیمی اتخاذ نگشته است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص نرخ مناسب برای خوراک گازی صنایع پتروشیمی گفت: طبق بررسی ها 13 سنت نرخ مناسبی برای این سوخت است و با این نرخ هم صنایع بالادستی پتروشیمی می توانند به سود دهی ادامه دهند و هم اینکه صنایع پایین دستی و تکمیلی نیز رونق خواهند گرفت.
وی در پاسخ به مدعای زیان ده شدن پتروشیمی ها اظهار کرد: این مدعا که پتروشیمی ها با افزایش نرخ خوراک گازی زیان ده می شوند و یا اینکه مزین رقابتیشان را در منطقه از دست می دهند درست نیست و بررسی ها نشان می دهد نرخ 13 سنت مناسب خواهد بود.
به گزارش «خبرگزاری دانشجو» پیش تر نیز مرکز پژوهش های مجلس گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن به نمایندگان پیشنهاد داده است تا دولت را در بودجه سال آینده ملزم به افزایش نرخ خوراک گازی پتروشیمی ها کند.
بنا بر این گزارش، طبق بررسی های این مرکز، افزایش نرخ خوراک گازی پتروشیمی ها به 13 سنت مزیت رقابتی این واحد ها را نسبت به رقبای منطقه ای از بین نمی برد.

بحث نرخ خوراک پتروشیمی یکی از مباحث جدی چند وقت اخیر در صنایع شیمیایی بوده است. برخی معتقدند نرخ 3 سنتی فعلی خوراک گازی پتروشیمی ها باعث کسب سودهای سرشار و بدون حساب شده است و باید نرخ خوراک این صنایع واقعی شود و به 13 سنت برسد.

در مقابل مدیران پتروشیمی های با خوراک گازی مدعی هستند که در حال حاضر نرخ خوراک گازی در منطقه حدود 5 سنت است و با افزایش این نرخ در داخل به 13 سنت صنایع پتروشیمی به مرور جایگاهشان را در منطقه از دست خواهند داد.

مرکز پژوهش ها در پاسخ این مدعا آورده است: در صورتی که قیمت خوراک ثابت بماند، پتروشیمی های بالادستی کنونی هیچ تمایلی به توسعه زنجیره ارزش محصولات خود نخواهند داشت و اکثرا محصولاتشان را صادر می کنند. همچنین این رانت باعث می شود توجه کمتری به صنایع پایین دستی و صنایع بالا دستی با نرخ خوراک مایع می شود.

در ادامه این گزارش آمده است که عربستان گاز همراه با نفت را که ارزش منفی دارد به پتروشیمی ها می فروشد و مالیات سنگین بر آنها می بندد و کشورهای دیگر نیز نرخ خوراک گازی پتروشیمیشان خیلی بالاتر از کشور ما است.

در پایان مرکز پژوهش های مجلی نرخ 13 سنت را به عنوان نرخ مناسب عنوان می کند که به نوعی تعادل را بین هزینه ها و درآمدهای پتروشیمی ها ایجاد می کند و با از میان رفتن رانت صنایع بالادستی زنجیره تولید تکمیل می شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 29 دی 1392برچسب:بورس , نرخ خوراک , پتروشیمی,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 251
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 253
بازدید ماه : 804
بازدید کل : 11690
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1