سهام بانک تجارت را بخریم یا بفروشیم؟
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران

حجم سپرده دریافتی بانک های تجاری کشور تابع حجم کل نقدینگی و سایر متغیرهای بازار از جمله رشد بازارهای موازی مسکن ، طلا و ارز است. با گسترش تعداد بانک ها و شعب آنها ، حجم سپرده دریافتی بانک های کشور تابع عوامل فوق و فضای رقابتی بانک ها می شود.

 بانک تجارت در سالهای اخیر به مانند سایر بانک ها با کاهش سهم بازار خود در دریافت سپرده روبرو بوده است به طوری که سهم بازار سپرده این بانک از 11.2 درصد در پایان سال 1391 به 10.1 درصد در پایان شش ماهه سال جاری کاهش یافته است. در برآورد حجم سپرده دریافتی بانک تجارت فرض بر این است که اولاٌ کل حجم نقدینگی کشور تا پایان سال 600 هزار میلیارد تومان باشد و همچنین بتواند عینا در نیمه دوم سال به مانند نیمه اول سال جاری ، سهم 10.1 درصدی را از کل نقدینگی کشور حفظ کند در این صورت مبلغ کل سپرده های دریافتی این بانک تا پایان سال 1392 معادل 606,362 میلیارد ریال برآورد می شود. ترکیب سپرده ها برای نیمه دوم سال با احتساب تحقق جذب سپرده بانک در نیمه  اول سال جاری، برآورد شده است.

برآورد تسهیلات
نسبت تسهیلات به سپرده در طی سال های اخیر روند صعودی به خود دیده است به طوری که از 78.5 درصد در پایان سال 1391 به 80.2 درصد تا در پایان شش ماهه اول سال جاری ، افزایش یافته است. با تعمیم دادن این نسبت به کل سپرده های برآوردی بانک می توان مانده تسهیلات بانک را 486 هزار میلیارد ریال برآورد کرد.

به گزارش هفته نامه بورس، با توجه به اینکه نسبت تسهیلات به سپرده در بودجه 92 معادل 90.7 درصد در نظر گرفته شده است و تعمیم دادن این نسبت به  مانده تسهیلات برآوردی سال 92 می توان مبلغی را معادل 540،352 میلیارد ريال تخمین زد که 80 درصد آن را عقود مشارکتی و الباقی را عقود مبادله ای شامل می شود.

سهم تسهیلات عقود مبادله ای از کل تسهیلات در پایان شش ماهه اول سال 53 درصد است و لذا فرض شده است که این نسبت برای نیمه دوم سال به همین روال ادامه یابد. جدول ذیل وضعیت برآوردی عقود مبادله ای و عقود مشارکتی تا پایان سال را ارائه می دهد. در صورت افزایش سهم عقود مشارکتی از کل تسهیلات شاهد افزایش قابل توجه سود هر سهم این بانک در سال های آینده خواهیم بود.

سهم عقود مبادله ای و عقود مشارکتی
نرخ عقود مبادله ای و  عقود مشارکتی در نیمه دوم سال عیناٌ مانند نرخ های واقعی شش ماهه اول سال در نظر گرفته شده است.

سهم سپرده گذاران از درآمدهای مشاع
نرخ سود سپرده ها برای نیمه دوم سال به مانند نرخ های نیمه اول سال در نظر گرفته شده است و همچنین سهم سپرده گذاران از درآمدهای مشاع بانک با احتساب میزان سود پرداختی و تناسب آن با نسبت سهم سپرده گذاران از درآمدهای مشاع بانک محاسبه شده است.

سود حاصل از سرمایه گذاری ها
در مفروضات ما سود حاصل از سرمایه گذاری ها معادل 20درصد نسبت به سال قبل رشد داده شده است.

سود حاصل از سپرده گذاری ها
از آنجا که سپرده 6 ماهه اول سال 92 نسبت به سال 91 معادل 26درصد رشد داشته است سود سپرده قانونی و سپرده های مدت دار و سود حاصل از سرمایه گذاری در اوراق مشارکت نیز معادل همین نرخ، نسبت به سال 91 رشد داده شده اند.

درآمد کارمزد
کلیه کارمزدها در 6 ماهه دوم سال معادل نیمه اول سال در نظر گرفته شده است و درآمد تسهیلات ارزی و سود سپرده های مدت دار ارزی و سود سپرده گذاری معادل 26درصد نسبت به سال 91 رشد داده شده است.

هزینه های اداری و عمومی
در برآورد هزینه های اداری و عمومی برای کلیه هزینه ها افزایشی معادل 25درصد نسبت به سال 91 درنظر گرفته شده است. هزینه استهلاک معادل سال 91 فرض شده است.

هزینه مطالبات مشکوک الوصول
با توجه به این که در سال 91 معادل 0.53درصد از تسهیلات اعطایی، هزینه ها  مطالبات مشکوک الوصول در نظر گرفته شده است، در برآورد سال 92 نیز معادل 0.53درصد از تسهیلات اعطایی برابر 2436 میلیارد ريال، به عنوان هزینه مطالبات مشکوک الوصول منظور شد.

نتیجه مبادلات ارزی
نتیجه مبادلات ارزی در سال های اخیر حدود دو برابر نیمه اول سال بوده است ، حال در صورتی که فرض کنیم نتیجه مبادلات ارزی در پایان سال جاری دو برابر رقم شش ماهه اول یعنی 7،364 میلیارد ریال شود در این صورت رقم خالص نتیجه مبادلات ارزی ، مبلغ 14،729 میلیارد ریال (سناریوی خوشبینانه) برآورد می شود . و درصورت تحقق نتیجه مبادلات ارزی به مانند رقم بودجه (سناریوی محافظکارانه)، مبلغ مزبور 8،600 میلیارد ریال برآورد می شود. تحقق نتیجه مبادلات ارزی در آمار عملکرد 9 ماهه می تواند سناریوی دقیق تر برای تحقق سود سال جاری را مشخص کند.

صورت سود و زیان
با توجه به مفروضات ذکر شده درآمدهای مشاع معادل 59،965 میلیاردريال و درآمدهای غیر مشاع معادل 40،508 میلیارد ريال تخمین زده شد.هزینه های مالی 6 ماهه دوم سال نیز معادل 6 ماهه نخست و نرخ مالیات معادل 20 درصد سود مشمول مالیات فرض شده است.

سود خالص پس از کسر مالیات در دو سناریوی محافظه کارانه و خوش بینانه (تنها تفاوت در رقم نتیجه مبادلات ارزی در سناریوهای محاسبه شده)

در ذیل ارائه شده است به طوری که سود هر سهم این شرکت در سناریوی خوش بینانه 762 ریال و در سناریوی کاملاٌ محافظه کارانه490 ریال است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 28 دی 1392برچسب:بانک تجارت,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 150
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 152
بازدید ماه : 703
بازدید کل : 11589
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1